Van de ene op de andere dag overstappen op een elektrische wagen.
Een ervaring van één jaar in een elektrische wagen.

Een jaar geleden namen Sandrine en haar partner Miguel deel aan een wedstrijd die werd georganiseerd door Radio Contact. Ze werden de gelukkige winnaars van een volledig jaar aan het stuur van een elektrische wagen zonder zelf de kosten te moeten betalen dankzij Arval en EDI (Electric by D’Ieteren).

Om met een elektrische wagen te rijden moet je over een aangepaste oplaadoplossing beschikken. Het is een beetje zoals een smartphone of laptop: je kan je niet inbeelden dat je die zou gebruiken zonder geschikte adapter.

1) Vertel ons eens hoe jullie de overstap van traditioneel rijden naar rijden met een elektromotor hebben ervaren.

De overstap van traditioneel naar elektrisch rijden was nog eenvoudiger dan ik had verwacht. Alles liep op rolletjes, vertelt Sandrine. De rijsensaties zijn fenomenaal en vergelijkbaar met wat je voelt wanneer je met een motorfiets rijdt, vult Miguel aan. De beschikbare koppel is inderdaad vanaf de eerste toeren gewoonweg buitengewoon. Bovendien voelt het rijden soepel aan omdat er geen versnellingsbak is en gebeurt dit in stilte, wat heel aangenaam en rustgevend is.

2) Hebben jullie het gedurfd om wat verder van huis te gaan?

In een jaar tijd hebben we ongeveer 27.000 km afgelegd met de elektrische wagen. Mijn verplaatsingen voor het werk bedragen gemiddeld 80 km per dag, dus ik moest zelfs niet elke dag opladen. We hebben enkele reisjes gedaan, zoals naar Rijsel, waar wij graag naartoe gaan. Dat is hét shopping-, cultuur- en fooduitje bij uitstek. Het verliep even gemakkelijk met de elektrische wagen als met een wagen met verbrandingsmotor, maar de rit was nóg aangenamer dan gewoonlijk. Wanneer we de nacht elders gingen doorbrengen, vroeg ik of er oplaadstations ter beschikking stonden van de klanten, wat vaak het geval was en richting gaf aan onze keuze.

3) En het opladen in dit alles?

Dat is al even eenvoudig als de auto zelf, legt Sandrine enthousiast uit. Je komt thuis, je sluit het voertuig aan om op te laden en enkele uren later of de dag nadien is het voertuig volledig opgeladen en klaar voor de werkdag of een dag vol nieuwe avonturen. Het is echt superhandig en gemakkelijk. Het wordt zelfs een automatisme om je voertuig aan te sluiten.

Het grote voordeel van een oplaadstation bij je thuis is dat je je nooit zorgen hoeft te maken over autonomie. Je bent zeker dat je systematisch een plek hebt waar je kan opladen. Voor de langste trajecten gebruikte ik de oplaadkaart van EDI vertelt Sandrine ons. Een ander voordeel is dat je niet meer moet gaan tanken aan een tankstation. In tegenstelling tot traditionele brandstoffen maakt elektriciteit niet vuil en ruik je die niet.

Nog goed nieuws: het station beantwoordt aan de Europese norm voor opladen met alternatieve stroom van type 2. Zo zijn Sandrine en Miguel gerustgesteld voor de eventuele aankoop van een volgend elektrisch voertuig. 

4) Hoe verliep de installatie van het station?

We waren nog maar net in ons nieuwe huis ingetrokken. De ondernemer had net de laatste verflaag afgewerkt en alles was tiptop in orde. We vreesden dus een beetje voor de werken die de technicus ging uitvoeren. Gelukkig was de installateur superprofessioneel en gebeurde de installatie heel netjes. 

Eerst had EDI me gebeld om een diagnose op afstand te doen zodat het geschikte materiaal kon worden voorzien. Daarna maakten we een afspraak voor de installatie en alles werd gedaan in één ochtend. De ondersteuning van EDI moest alleen nog het oplaadstation activeren en ze waren heel efficiënt. Ik beveel EDI aan in mijn omgeving. 

Enkele maanden na de indienststelling van het station kochten we een jacuzzi om te profiteren van het mooie weer. We moesten vanaf dan beter letten op het moment waarop we de auto oplaadden om te voorkomen dat de zekering zou springen. EDI legde ons uit dat we een systeem van load balancing konden installeren, dat het vermogen reguleert en het mogelijk maakt om alle elektrische apparaten en de wagen probleemloos aan te sluiten op eenzelfde moment.

ð  Load balancing garandeert dat je oplaadstation nooit meer energie gebruikt dan beschikbaar is in je huis. Zo kan je je voertuig opladen en je andere elektrische apparaten van het huis gebruiken zonder te riskeren dat je de zekering laat springen.
Hoe? Het systeem meet continu het elektrische verbruik van het huis en beperkt het vermogen van het oplaadstation.

5) Zijn jullie elektriciteitskosten gestegen?

Ja, mijn energiefactuur was uiteraard hoger, maar in ruil moesten we niet meer aan de pomp gaan. Als je bedenkt dat een liter brandstof 2 euro kost, kan je toch veel besparen. Bovendien betaalde EDI ons automatisch de oplaadkosten van het voertuig terug via het systeem van split billing van ons geconnecteerde oplaadstation. Uiteindelijk is het dus alsof onze energiefactuur niet is veranderd. Het is een geniaal systeem.

6) Hebben jullie ook de EDI-oplaadkaart gebruikt?

Ik gebruikte de kaart voornamelijk thuis aan mijn EDI-station om het te ontgrendelen. Dit noemt EDI de RFID-functie. Hiermee kon ik identificeren dat ik de persoon was die een oplaadbeurt startte. Aangezien mijn station op de voorgevel van het huis is geïnstalleerd, kan niet zomaar iedereen zijn wagen aansluiten en op mijn rekening opladen.

Tijdens mijn verplaatsingen gebruikte ik de kaart ook aan openbare stations, waaronder enkele snellaadstations, zoals dat bij de concessiehouder San Mazuin in Naninne, en ook bij enkele tankstations, zoals Total Energies. Het zou trouwens nuttig zijn om een beetje overal meer snelladers te hebben. Zodra ik de kaart over het station haal, begint het opladen automatisch. Het is heel eenvoudig.

7) Hebben jullie een anekdote voor ons?

Ja, en eigenlijk zelfs twee. In de regio waar Miguel en ik wonen, is er maar één openbaar oplaadstation. Daarom besloot ik de gemeentebesturen te schrijven met de vraag of er nog openbare stations waren die niet in de EDI-applicatie werden weergegeven en hun voor te stellen er nieuwe te installeren! Verder is er ook nog geen oplaadinfrastructuur waar we werken. Dit staat ter discussie. Dit zou echt praktisch zijn. 

Wij hebben de grote overstromingen van 2021 meegemaakt. Het water steeg meedogenloos tot ongeziene niveaus. We hadden de reflex om de auto te verplaatsen. Anders zou die zeer zeker meegevoerd zijn in de stroom. Gelukkig bleef het oplaadstation, dat op ongeveer 1,50 m hoogte was geplaatst, onaangeroerd. Het scheelde niet veel!

8) Per slot van rekening, heeft elektrisch rijden jullie weten te overtuigen?

Het was een superervaring en ik zou willen dat die niet stopte. Ik heb al een jaar niet meer getankt en dat heb ik niet gemist. 

De wagen op zich was al goed, maar thuis een aangepast station hebben en de oplaadkaart erbij, dat was de kers op de taart. 

We moeten onze lange trajecten een beetje beter plannen en er is nog een groot tekort aan stations op bepaalde plaatsen, maar in een jaar tijd hebben we toch gezien dat de zaken in positieve zin evolueerden. Een jaar geleden vertelden jullie me dat de kaart toegang gaf tot 170.000 openbare stations. Nu zijn dat er al meer dan 250.000!

Vrienden met wie we onze ervaring hebben gedeeld, zijn er nu ook van overtuigd dat elektrisch rijden geen ver-van-mijn-bedshow is.


De laadpaal voor elektrische auto's: Welk model kies je?
Lees alles over de voor- en nadelen van verschillende modellen van laadstations en ontdek welk type laadstation je best kiest voor jouw elektrische auto en voorkeuren.