De Mythes rond elektrische voertuigen

Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

Mythe 1: "Niemand kan dat betalen!"

De prijs van de elektrische auto: een elektrische auto kan net zo goedkoop zijn als een gelijkwaardig dieselmodel.

Elektrische auto's worden steeds aantrekkelijker en betaalbaarder.  De kosten van een batterij zijn de afgelopen twee jaar met ongeveer 80% gedaald. De Volkswagen-groep heeft al verschillende instapmodellen op de markt gebracht en bereidt zich voor op concurrerende modellen in elke categorie. 

Bovendien zijn elektrische auto's in België fiscaal voordelig en hebben ze lagere gebruikskosten.  Elektriciteit is soms namelijk goedkoper dan benzine of diesel, de belastingen zijn momenteel lager en de service- en onderhoudskosten zijn slechts ongeveer een derde van die van een voertuig met een conventionele verbrandingsmotor. Als men kijkt naar de totale gebruikskost dan zijn elektrische auto's voor een steeds toenemend aantal mensen een lonende investering.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 2: "Er zijn onvoldoende laadstations!"

Laadmogelijkheden: het aantal elektrische laadstations stijgt snel.

Het aantal elektrische laadstations stijgt snel. Vandaag zijn er al meer dan 100.000 openbare laadstations in Europa en dat cijfer neemt dagelijks toe. Supermarkten, hotels en operatoren van parkeergarages installeren laadstations voor hun klanten terwijl bedrijven precies hetzelfde doen voor hun werknemers.  

Dankzij EDI-Electric by D'Ieteren kunnen klanten hun voertuigen opladen op een van de grootste laadpuntnetwerken in Europa.

Bovendien kan een elektrische auto ook traag worden opgeladen via eender welke professioneel geïnstalleerde thuisstekker. Het is interessant om weten dat het merendeel van het opladen thuis of op het werk plaatsvindt. 


Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 3: "Het opladen duurt een eeuwigheid."


Laadtijd: snellaadstations staan synoniem voor kortere wachtijden.

U hoeft een elektrische auto heus niet zo vaak snel te laden als u denkt. Zowat 90% van alle laadbeurten gebeurt thuis of op het werk.  U zal dus meestal met een volledig opgeladen auto vertrekken. En als u tijdens een langer traject zou moeten laden, is het mogelijk met een vermogen tot 125 kW of zelfs meer voor sommige topmodellen,  afhankelijk van het laadstation. Dit betekent dat tijdens een pauze van 30 minuten de batterij tot 80% kan worden opgeladen. Het laadproces zelf is ook heel eenvoudig: niet alleen tonen de app en de auto u de weg naar het dichtstbijzijnde vrije laadstation, ze geven ook nog eens informatie over de laadpunten die er beschikbaar zijn. Eén ding is alvast zeker: gezien de ontwikkelingssnelheid wordt het steeds eenvoudiger om elektrisch te rijden.


Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

Mythe 4: "Elektrische auto’s kunnen enkel korte afstanden aan."

Rijbereik: elektrische auto’s kunnen net zo goed lange ritten aan.

Het rijbereikprobleem is al lang verleden tijd: de nieuwste elektrische auto’s hebben een rijkbereik tot wel 550 kilometer. Ook de laadinfrastructuur gaat er continu op vooruit, in het bijzonder langs snelwegen en verbindingswegen.  In Duistland zijn er vandaag al ongeveer 2000 openbare snellaadstations waar elektrische auto’s in een paar minuten kunnen worden geladen.  IONITY, een joint-venture van de Duitse autobouwers, is momenteel bezig met de installatie van een snellaadstation om de 120 km langs de Europese snelwegen. Het hoeft geen betoog dat het laadnetwerk over de komende jaren zal blijven groeien.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 5: "Elektrische auto’s zijn veel te gevaarlijk."

Veiligheid: elektrische auto’s zijn net zo veilig als klassieke auto’s.

Elektrische auto’s voldoen aan de hoogst mogelijke veiligheidsstandaarden, net zoals  alle auto’s die gehomologeerd zijn voor gebruik in België en Europa. Speciale veiligheidssystemen vermijden het risico op brand of een elektrische schok. In geval van een aanrijding bijvoorbeeld wordt de elektrische stroom vanuit de batterij meteen stilgelegd. Bovendien zijn de batterijen gemonteerd in een groot, crashbestendig blok binnenin het frame van de auto waarin ze beschermd zijn tegen vervorming. Herhaaldelijk tests door keuringsorganisme ADAC hebben aangetoond dat het risico op brand een stuk lager ligt bij een elektrische auto dan bij auto’s met verbrandingsmotoren. Het laadproces is op ieder moment volledig beveiligd en kan zelfs probleemloos in de regen worden uitgevoerd.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 6: "Elektrische auto’s helpen het klimaat niet vooruit."

CO2 : elektrische auto’s hebben de laagste milieu impact van alle aandrijftypes.

Elektrische auto’s dragen wel degelijk bij tot de bescherming van het klimaat. Ze produceren aanzienlijk minder CO2 dan auto’s op benzine of diesel. Dat is zelfs het geval als je rekening houdt met de productie van de auto zelf. Elektrische auto’s tonen ook interessante resultaten in vergelijking met modellen die op waterstof of eFuel  (synthetische brandstof) rijden. In de komende jaren zullen elektrische auto’s steeds milieuvriendelijker worden dankzij het toenemende aanbod van groene energie in de elektriciteitsproductie. Het resultaat zal zijn dat elektrische wagens automatisch zullen worden opgeladen met hernieuwbare energie. Met de ID.3 gaat Volkswagen nog een stap verder door voor de allereerste keer een volledig CO2-neutrale auto te bouwen. Dat maakt de ID.3 tot een heuse pionier inzake duurzame mobiliteit.

Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

Mythe 7: "Het netwerk kan al die elektrische auto’s niet aan!"

Elektriciteit: elektrische auto’s staan garant voor een veilige energiebevoorrading.

Zou het Belgische elektriciteitsnetwerk een plotse groei van het aantal elektrische auto’s aankunnen? Het antwoord luidt volmondig « ja ». Betrouwbare studies hebben aangetoond dat zelfs een miljoen extra elektrische auto’s geen impact zouden hebben op het Belgische elektriciteitsnetwerk. Elektrische voertuigen kunnen ook overdag opgeladen worden wanneer meer groene energieën beschikbaar zijn.

Bovendien, bestaan er intelligente laadoplossingen om pieken in het verbruik te voorkomen. Het gebruik van huishoudelijke batterijen en fotovoltaïsche installaties neemt eveneens toe.

Noorwegen, het elektrische autoland bij uitstek, bewijst op dagelijkse basis dat we helemaal niet hoeven wakker te liggen van de elektriciteitsbevoorrading.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 8: "Dat kost jobs!"

De e-campagne van Volkswagen bestendigt de werkgelegenheid.

Het vervaardigen van een elektrische auto vergt zowat 30 procent minder arbeid dan het bouwen van een auto met verbrandingsmotor. Bijgevolg zou dit zich op termijn kunnen vertalen in een lagere tewerkstelling in de automobielindustrie. Daarom is het des te belangrijker om een goede positie te veroveren op de markt op het ogenblik dat de elektromobiliteit van wal steekt. Per slot van rekening bepaalt het succes van een bedrijf op de markt van elektrische auto’s hoe groot de werkzekerheid er is. Zo is bijvoorbeeld de Audi fabriek in Brussel volledig herontwikkeld om het e-tron-model te produceren.  In de Zwickau-fabriek, in Duitsland, werken 8000 mensen aan de ID modellen. Nu de automobielindustrie middenin een structurele hervorming zit, zijn elektrische auto’s van levensbelang om op een duurzame manier de werkgelegenheid te kunnen verzekeren.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 9: "Elektrische auto’s zijn gevaarlijk stil!"

Veilig stadsverkeer: de elektrische auto maakt artificiële geluiden.

In tegenstelling tot klassieke auto’s hebben elektrische auto’s geen verbrandingsmotor en dat maakt ze erg stil. Over het algemeen is minder lawaai een voordeel. Elektrische auto’s hoeven helemaal geen bedreiging voor voetgangers te zijn. Bij snelheden tot zowat 30 km/u kunnen elektrische wagens een eigen, futuristisch geluid voortbrengen. Vanaf die snelheid volstaan de wind- en rolgeluiden om hoorbaar te zijn voor voetgangers. Het artificiële geluid wordt vanaf 2021 een verplichting voor alle elektrische auto’s. Daar komt nog bij dat de elektrische voertuigen gebruik maken van een hele waaier aan rijhulp- en veiligheidssystemen om te voldoen aan bijzonder hoge veiligheidsstandaarden.

Odoo - Voorbeeld 1 voor drie kolommen

Mythe 10: "Ze zijn niet leuk om mee te rijden!"

Elektrische auto’s zijn niet alleen snel, ze zijn ook comfortabel.

Elektrische auto’s zijn gewoon fun. Elektromotoren hebben veel meer vermogen, zeker bij het optrekken. Iedereen die het "fun-pedaal" intrapt, wordt stevig in zijn stoel gedrukt, net als in een vliegtuig. Dat komt omdat elektromotoren vanaf stilstand hun volledige koppel ter beschikking hebben. Daar komt nog het dynamische rijgedrag bovenop. Het gewicht en de plaatsing van de batterijen in de vloerplaat laten de auto immers aan het asfalt kleven en geven elektrische auto’s een bijzonder sportief rijgedrag mee. De wereldrecordhouder kan van 0 tot 100km/u in slechts 2,25 seconden ! Elektrische auto’s bieden eveneens meer beenruimte want ze hebben geen plaatsrovende verbrandingsmotor, versnellingsbak of middentunnel.

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 11: "Elektrische auto’s zien er saai uit!"

Design : Veel nieuwe modellen zien er echt fantastisch uit.

Het klopt wel dat elektrische auto’s tot nu toe behoorlijk onopvallend of té opvallend oogden. Maar dat verandert allemaal: veel nieuwe modellen zijn nu ontwikkeld en krijgen een modern, bijna futuristich design met lichtaccenten en verfijnde details.  Ook het interieur is volledig anders. Omdat een elektrische motor aanzienlijk minder plaats inpalmt, kunnen de verhoudingen voor de binnenruimte en het interieurdesign volledig worden herzien. In de toekomst zal er een elektrische auto bestaan naar ieders smaak en ieders vereisten: van kleine stadsauto’s tot grotere SUV’s, minibusjes,…

Odoo - Voorbeeld 3 voor drie kolommen

Mythe 12: "Er zijn onvoldoende grondstoffen."

Batterijen: er is voldoende lithium en er wordt steeds minder kobalt gebruikt.

Aan grondstoffen ontbreekt het niet. Volgens de huidige technologie is er voldoende lithium aanwezig om batterijen te bouwen voor enkele miljarden elektrische auto’s. En dan houden we nog geen rekening met het feit dat de batterijtechnologie zich over de tijd blijft ontwikkelen. Zo zal de benodigde hoeveelheid kobalt op middellange termijn van zowat 12% teruggebracht naar 6%. Kortom, de bevoorrading met grondstoffen vormt geen probleem. Bovendien worden oude batterijen gerecycleerd. Op lange termijn is een recylagegraad tot 97% mogelijk zodat zeldzame grondstoffen steeds minder en minder zullen moeten worden aangeboord.