Thuis een laadstation plaatsen in 2022, een luxe of een noodzaak?


Steeds meer kiezen we voor hybride en elektrische auto’s en op die manier dragen we bij aan een meer milieuvriendelijke toekomst. Die groei van elektrische en plug-in hybride voertuigen de afgelopen jaren toont ook aan dat duurzame mobiliteitsoplossingen mogelijk zijn. Natuurlijk dient een elektrische auto op tijd en stond opgeladen te worden. Dat kan thuis, op het werk of onderweg aan openbare laadstations. Thuis heb je de keuze tussen het gewone stopcontact of een laadpaal. Is die elektrische laadpaal nu een overbodige luxe of toch een must?

De meeste ritjes met de wagen beginnen en eindigen thuis. Dat is voor eigenaars van elektrische auto’s of hybride wagens dan ook de meest logische plaats om hun voertuig op te laden. Hiervoor bestaan twee opties. Enerzijds zijn elektrische wagens met de bijbehorende speciale laadkabel simpelweg op te laden via het stopcontact. Anderzijds is er de mogelijkheid om een elektrische laadpaal te installeren. Die laadpaal kan echt een paal zijn, maar een wandlader die aan de muur wordt bevestigd, behoort evengoed tot de opties.

 Elektrische laadpaal laadt sneller
Bij je thuis een laadpaal installeren heeft meerdere troeven. Een eerste groot voordeel is de kortere laadtijd. In sommige omstandigheden laad je je elektrische of hybride auto tot wel acht keer sneller op aan de laadpaal dan aan het stopcontact. Net zoals smartphones dankzij snelladers op korte tijd opnieuw een volle batterij hebben, zorgt een laadpaal voor een snellere en dus kortere oplaadtijd.
 Toch zal een laadpaal thuis niet altijd hetzelfde vermogen en dezelfde snelheid bieden als een publieke snellaadpaal. Dat hangt af van de netaansluiting, maar hoe dan ook zal laden met een laadpaal sneller zijn dan via het stopcontact.

 Betrouwbaarder en veiliger

Bovendien werkt een laadpaal efficiënter en is hij vooral heel wat betrouwbaarder en veiliger dan een regulier stopcontact. Het opladen van een elektrische auto vraagt heel wat stroom. Huishoudelijke stopcontacten zijn minder geschikt om op regelmatige basis en voor langere tijd hoge stroom te leveren. Met een laadpaal loop je niet tegen dat probleem aan: die is specifiek ontworpen voor het opladen van hybride en elektrische voertuigen. Het is dan ook aangeraden om zo vaak mogelijk bij een laadpaal te ‘tanken’. Een thuislaadpaal maakt het alleen maar makkelijker om dat advies op te volgen.
Terwijl de speciale mobiele laadkabel voor gebruik met een normaal stopcontact uitgerust is met een beveiliging voor oververhitting en stroomregeling, is die functionaliteit bij een thuislaadpaal beter, vollediger en betrouwbaarder. Overbelasting en brandgevaar vormen met een elektrische laadpaal helemaal geen risico.

 Financiële voordeel van een laadpaal

De kostprijs van een elektrische laadpaal speelt uiteraard ook een rol. De laadpaal zelf en de bijhorende installatie is een eenmalige investering die je op termijn terugverdient aangezien je minder afhankelijk bent van publieke laadpalen en ook niet langer benzine of diesel hoeft te tanken. Die publieke laadpalen zijn heel wat duurder om de batterij van je wagen opnieuw op te laden. Om over de brandstofprijzen van benzine en diesel nog maar te zwijgen… Een laadpaal thuis is dus ook in dat opzicht een betere keuze.


 Combinatie met duurzame energie

Met een hybride of elektrische auto spaar je sowieso al een aardige stuiver aangezien je minder of geen geld meer hoeft uit te geven aan de pomp. Combineer dat met het gebruiksgemak van een thuislaadpaal en je wil nooit meer terug. Wanneer de elektriciteit die nodig is om je wagen met een laadpaal thuis op te laden afkomstig is van zonnepanelen of een andere vorm van hernieuwbare energie, heb je een nog voordeligere combinatie. 
Op die manier kan de hybride of elektrische auto opgeladen worden met gratis zonne-energie en dus zonder stijgende elektriciteitsfactuur. Dat is op de lange termijn absoluut een win-win voor zowel het klimaat als je portefeuille.

 Laadpaal niet overal mogelijk

Dat een thuislaadpaal heel wat voordelen heeft, staat buiten kijf. Toch zijn er bij de keuze voor de installatie van een laadpaal bij je thuis enkele kanttekeningen. Zo is er de noodzakelijke voorwaarde dat er de ruimte is om de laadpaal te plaatsen. In garages, onder carports of op opritten is dat doorgaans geen probleem. Bewoners van een appartement hebben daarentegen niet altijd een (vaste) parkeerplaats, wat ook vaak het geval is voor zij die in een rijhuis wonen. 

Een gezamenlijke ondergrondse parkeergarage kan dan soelaas bieden. Daar kan immers wel een laadpaal geïnstalleerd worden. Is dat niet het geval, is een elektrische laadpaal niet meteen de beste keuze. Je kan dan wel terecht bij de vele laadpalen waaruit het EDI-netwerk is opgebouwd. Via deze map ontdek je eenvoudig waar de meest dichtstbijzijnde laadpaal in jouw buurt is. Met een EDI-laadpas krijg je ook toegang tot een van de grootste netwerken van oplaadpunten in Europa.

 Impact op elektriciteitsfactuur

Een elektrisch of hybride plug-in voertuig opladen, zal ook leiden tot een hoger elektriciteitsverbruik. Hou dus rekening met een hogere elektriciteitsfactuur bij het thuis opladen van je wagen via een laadpaal. In combinatie met zonnepanelen vormt dit daarentegen niet meteen een probleem. Met die hernieuwbare energiebron kan een elektrisch voertuig bij wijze van spreken zo goed als gratis worden opgeladen. Heb je geen zonnepanelen thuis? Geen probleem. Het is dan wel een goed idee om de batterij van de wagen ‘s nachts, aan goedkoper nachttarief, vol te laten lopen. Bovendien kan je met een intelligent geconnecteerd laadstation gebruikmaken van split billing, waarbij je werkgever instaat voor de kost van het elektriciteitsverbruik nodig om je wagen op te laden.

 



 Professionele installatie van een laadpaal thuis

De effectieve installatie van een elektrische laadpaal in je woning bestaat uit meerdere stappen. Eerst en vooral is een zogenaamde ‘home check’ noodzakelijk, waarbij een professional bepaalt of en hoe een laadpaal geïnstalleerd kan worden. Dit hangt namelijk af van je elektrische installatie, meer bepaald het type aansluiting en het beschikbare vermogen.

 Vervolgens beslis je voor welk type laadpaal je gaat. Daarbij hou je rekening met het type van elektrisch voertuig, dat volledig elektrisch dan wel een plug-in hybride is, maar ook met de capaciteit van de batterij. Ook niet onbelangrijk is de keuze voor de plaats van de laadpaal of wandlader en het beschikbare vermogen ervan.

 Daarnaast kies je voor een laadpaal met een vaste of losse kabel. Een vaste laadkabel biedt heel wat gebruiksgemak. Het is slechts een kwestie van je garage, carport of oprit in of op te rijden en je voertuig in te pluggen. Een aparte laadkabel uit de koffer halen is dan niet nodig. Indien je om esthetische of andere redenen een losse oplaadkabel verkiest, behoort dat net zo goed tot de mogelijkheden. In ieder geval zal die laadkabel een ‘Mennekes’ Type 2-stekker hebben. Dat is tegenwoordig de standaard bij alle elektrische en hybride plug-in voertuigen in Europa. Zo hoef je je alleszins geen zorgen te maken over de compatibiliteit van de laadpaal met jouw auto.

 Tot slot vormen extra functionaliteiten van een intelligent laadstation, zoals een permanente verbinding met het online platform en een eenvoudige monitoring van het gebruik, een mogelijke leuke extra. Net zoals bij een losse of vaste laadkabel is dit een persoonlijke keuze.

 Voor de concrete plaatsing van de laadpaal bij je thuis staan professionals in. Na de activering en bijbehorende koppeling met je persoonlijke laadpas, is de laadpaal helemaal klaar voor gebruik. Inpluggen en opladen maar!

 De laatste stap van de installatie mag echter niet vergeten worden: de technische keuring van de elektrische installatie. Die keuring gebeurt door een erkende certificatie-instelling en verzekert de conformiteit van de elektrische installatie. Deze stap is belangrijk voor je verzekering, aangezien het bevestigt dat de laadpaal voldoet aan het Algemeen Reglement voor Elektrische Installaties (AREI).

Conclusie: Elektrische laadpaal thuis vormt grote meerwaarde

Om een lang verhaal kort te maken: de keuze voor een laadpaal thuis voor je hybride of elektrische auto is geen noodzaak, maar wel een sterke aanrader. Het opladen gaat sneller dan via een normaal stopcontact en het is bovendien veiliger en betrouwbaarder, zeker op de lange termijn. Gebruiksgemak staat ook voorop bij een laadpaal thuis, terwijl het tegelijk goedkoper is dan opladen onderweg aan publieke laadpalen. In combinatie met zonnepanelen is een thuislaadpaal zelfs nog rendabeler, omdat het grotere verbruik van stroom zich niet vertaalt naar een hogere elektriciteitsfactuur. Zonder zonnepanelen laad je best ‘s nachts je hybride of elektrische auto op.

Mocht het om een of andere reden niet lukken om een laadpaal thuis te installeren, is dat geen ramp. Opladen via een regulier stopcontact kan ook altijd. Daarnaast is het grote netwerk van publieke laadpalen vrij beschikbaar en blijft het aantal laadpalen toenemen.

Met een hybride of elektrische auto heb je dus meerdere oplaadoplossingen tot je beschikking, waar een elektrische laadpaal installeren bij je thuis er eentje van is. Electric by D’Ieteren (EDI) voorziet een compleet ecosysteem van laadoplossingen, voor zowel hybride als elektrische voertuigen. Dit ecosysteem omvat laadpalen die thuis of op het werk geïnstalleerd kunnen worden, maar ook laadpassen die toegang geven tot een van de grootste netwerken van oplaadpunten in Europa.

 EDI ondersteunt je bij de installatie van een laadpaal van begin tot eind. Met de handige EDI Charging app monitor je bovendien eenvoudig je verbruik en de oplaadstatus van je wagen. Voor meer informatie kan je terecht op de FAQ-pagina van EDI.

Hoe is het gesteld met de autonomie van de elektrische auto in 2023?