Laadpaal elektrische auto's: Welk model te kiezen?

Lees alles over de voor- en nadelen van verschillende modellen van laadstations en ontdek welk type laadstation je best kiest voor jouw elektrische auto en voorkeuren.

De vraag naar elektrische laadstations stijgt jaar na jaar. Maar liefst 80% à 90% van alle laadbeurten van elektrische auto’s gebeurt via oplaadpunten die bij bestuurders thuis of op het werk geïnstalleerd zijn. Dat is logisch aangezien een laadstation plaatsen heel wat voordelen biedt. Een laadstation werkt sneller en veiliger en is financieel voordeliger dan een klassiek stopcontact. Bovenal zorgt gespecialiseerde laadinfrastructuur voor comfort, zeker voor het overgrote deel van bestuurders die hun elektrisch voertuig thuis opladen. Tegelijkertijd neemt ook het aanbod aan laadmogelijkheden toe. Maar welke laadpaal kies je best voor jouw elektrische auto? We geven je hier graag een overzicht met alle verschillende opties en de voor- en nadelen van elk model van laadstation.

Eerst en vooral moeten we een onderscheid maken tussen snelladers en conventionele laders. Snelladers duiken steeds vaker op langs snelwegen en maken het mogelijk om een elektrisch voertuig in enkele minuten volledig op te laden. Dat kan omdat deze laadinfrastructuur gebruikmaakt van gelijkstroom en een vermogen heeft tot 350 kW, terwijl een gewone laadpaal slechtst 22 kW vermogen heeft. Om dat mogelijk te maken is een hoogspanningscabine vereist, wat meteen aangeeft waarom we thuis of op het werk niet massaal op snelladers overschakelen. Ook is de benodigde infrastructuur heel duur, wat ervoor zorgt dat laden met publieke snelladers vaak dubbel zo duur is als laden via een conventioneel publiek laadstation. Daarom doen deze laders eerder dienst als een oplossing voor wie onderweg een laadbeurt nodig heeft dan als een manier om dagelijks te laden. Wie onderweg laadt, doet dit meestal om bij te laden en niet zozeer om volledig op te laden. Zo win je als EV-rijder tijd en kan je kiezen om aan een goedkoper oplaadpunt te laden. Gelukkig verbetert de autonomie van elektrische auto’s jaar na jaar.

Qua conventionele laadstations zijn er twee opties: een gewoon laadstation of een intelligent geconnecteerd laadstation. Deze kunnen allebei via muur- of paalmontage geïnstalleerd worden en zijn daarom uiterst geschikt voor wie plant om op kantoor of thuis een laadstation te installeren. Het laadvermogen van deze laadstations wordt grotendeels bepaald door het maximaal vermogen van het toestel en de netaansluiting. In België bestaan er drie verschillende netaansluitingen: een monofasige netaansluiting (230V), een driefasige netaansluiting zonder nulgeleider of neuter (230V) en een driefasige variant met nulgeleider (400V). Afhankelijk van de netaansluiting zal het laadvermogen van het laadstation groter of kleiner zijn.

Niet-geconnecteerd  laadstation voor elektrische auto’s

Een gewoon laadstation is de goedkoopste optie en biedt enkel de essentiële laadinfrastructuur, veiligheid en meer snelheid. Om een elektrisch voertuig te kunnen opladen, is een laadkabel vereist. Die kan aangesloten blijven aan het laadstation, zo moet je niet telkens de kabel van je auto gebruiken. Ook bestaan er modellen met een stekker, indien je bijvoorbeeld je eigen kabel wenst te gebruiken of indien je wil vermijden dat de kabel op de grond blijft liggen. Soms is een laadstation mooier wanneer het gemonteerd is op je gevel, maar misschien minder praktisch in dagelijks gebruik. Een niet-geconnecteerd laadstation is interessant voor zowel particulieren als sommige bedrijven die een eenvoudige oplossing wensen. Let wel, niet-geconnecteerde laadpalen vallen niet onder de voorwaarden van de wet Van Peteghem en gebruikers van deze laadpalen kunnen dus niet genieten van de fiscale voordelen.

Intelligent laadstation

Een intelligent geconnecteerd laadstation is via een interne simkaart verbonden met het internet en het mobiele telefoonnetwerk. Deze verbinding is stabieler dan een wifi-verbinding, behalve wanneer de laadinfrastructuur in een ondergrondse parking of op een afgelegen locatie staat. In die gevallen kunnen ze ook eventueel met een datakabel op het internet aangesloten worden. Intelligente geconnecteerde laadstations worden aangeraden aan particulieren en bedrijven omwille van de door Minister Van Peteghem recent goedgekeurde belastingvermindering voor dit type laadinfrastructuur. Snel handelen wordt daarbij beloond, want de belastingvermindering wordt de komende jaren geleidelijk afgebouwd, een maatregel met als doel zo snel mogelijk meer laadinfrastructuur te creëren in ons land.

Intelligente geconnecteerde laadstations kunnen ook beveiligd worden via de RFID-technologie van de EDI-kaart , waarbij het online EDI-platform gebruikt wordt om laadsessies en -kosten op te volgen. Dankzij RFID-beveiligingstechnologie kan niemand ongewenst gebruikmaken van je laadstation, wat belangrijk is wanneer de laadpaal makkelijk toegankelijk is voor anderen, bijvoorbeeld wanneer hij bevestigd is op de gevel van je woning. Een bijkomend voordeel van een geconnecteerd laadstation is de optie split billing, waarbij laadkosten thuis automatisch worden doorgefactureerd aan de werkgever of aan je eigen firma en vergoed worden op je privérekening. 

Wie thuis over zonnepanelen beschikt, kan bovendien kiezen voor een intelligent geconnecteerd laadstation met optimalisatie voor zonnepanelen, waarbij de optie bestaat om de opgewekte energie meteen in te zetten voor het laden. Verschillende profielen kunnen ingesteld worden en het laadstation kan geparametreerd worden afhankelijk van de weersvoorspelling. Ook is het mogelijk bij geconnecteerde laadstations om een beroep te doen op de 24/7 support van EDI. Op afstand kan EDI het laadstation uitlezen, instellingen van het laadstation aanpassen, een reset van het toestel uitvoeren, enzovoort. 

Intelligent laadstation met 2 stekkers

Er bestaan ook modellen van laadstations waarmee je twee voertuigen tegelijkertijd kan opladen. Die zijn bijvoorbeeld heel geschikt voor parkeerruimtes van bedrijven. Dit zijn ook geconnecteerde laadstations  en kunnen dus ook verbonden worden op het platform van EDI.

Dynamic load balancing

Zowel gewone laadstations als intelligente geconnecteerde laadstations kunnen opgewaardeerd worden met extra functies. Een voorbeeld daarvan is dynamic load balancing dat meet hoeveel elektriciteit de laadinfrastructuur kan opnemen, rekening houdend met alle andere elektrische toestellen die thuis aangesloten zijn, om te vermijden dat de zekering springt. Deze optie is niet verplicht en vooral aanbevolen voor wie thuis over een beperkt vermogen beschikt of veel zware elektrische apparaten heeft zoals een oven, vaatwasser, wasmachine of droogkast die tegelijkertijd worden gebruikt. Een laadstation wordt omwille van veiligheidsredenen sowieso afzonderlijk aangesloten op de zekeringkast met een schakelaar en een differentieel.

Connected cable

Indien je geen laadstation kan installeren zou je voor een Connected Cable kunnen kiezen. De Connected Cable is heel makkelijk om overal mee te nemen. De kostprijs is ongeveer hetzelfde als een laadstation maar er is geen installatiekost. Een Connected Cable wordt ook aangeraden voor werknemers met een firmawagen of voor wie zich veel op verschillende locaties moet begeven. Het maximaal laadvermogen is hetzelfde als een conventioneel laadstation, al is dit natuurlijk weer afhankelijk van de netaansluiting. Je moet ook kiezen voor de juiste adapter. Standaard wordt die geleverd met een huishoudelijke Schuko-stekker waarmee je maximum tot 3kW vermogen hebt, maar de mogelijkheid bestaat ook om een industriële stekker te bestellen die je tot 22kW vermogen levert. De Connected Cable van EDI kan ook op het EDI-platform aangesloten worden en dus is ook met dit model de optie split billing beschikbaar om laadbeurten automatisch aan je werkgever of eigen firma te laten aanrekenen. Dankzij de bluetoothverbinding kan je het laadstation ook koppelen aan een handige mobiele app. Tot slot, de Connected Cable is beschikbaar in lengtes van 5 m, 7,5 m of zelfs 10 m.

EDI helpt je de beste keuze maken

Nu je weet welke opties er zijn, helpt Electric By D’Ieteren (EDI) je graag bij het maken van de juiste keuze voor een laadstation op maat. EDI, marktleider in België, ondersteunt jou bij de installatie van een laadstation van begin tot eind, en is dus de ideale partner voor laadoplossingen voor elektrische wagens en plug-in hybrides voor thuis en op het werk.

Met de handige EDI Charging app monitor je bovendien eenvoudig jouw verbruik en de oplaadstatus van jouw wagen. Heb je vragen over de aankoop en installatie van een laadstation? Overweeg je de stap naar een elektrisch voertuig? Wil je graag meer informatie? Neem dan zeker contact op met EDI. Onze specialisten zullen jou met plezier te woord staan.

De kracht van EDI zit in de ondersteuning van A tot Z met veel aandacht voor de kwaliteit van zowel de aangeboden producten als de dienstverlening en het compleet dienstenaanbod. Dat bestaat uit een gedeelde facturatie van het elektriciteitsverbruik voor bedrijfswagens, een optimalisatie in real time van de oplaadsnelheid en toegang tot een netwerk van 250.000 openbare oplaadpunten in Europa. Voor meer informatie kan je ook terecht op de FAQ-pagina van EDI.

Een laadpaal thuis: Wat moet je weten?
Word je eigenaar van een elektrische wagen? EDI helpt je op weg. In deze blog vertellen we wat je moet weten voor je een elektrische laadpaal thuis laat installeren.