Uw laadstation

FAQ

1. Veiligheid: Tijdens het laden is  het belangrijk om de veiligheid ten allen tijde te garanderen. De EDI laadstations zijn uitgerust met een DC lekstroom detectiecomponent, die uw huis beschermt tegen een mogelijke DC stroom van een elektrisch voertuig. 2. Split-billing: De intelligente functie "split-billing" laat u toe om de elektriciteitskosten voor het huiselijk gebruik te scheiden van de kosten van professioneel gebruik voor het voertuig. De laadkosten voor de elektrische wagen kunnen hierdoor doorgerekend worden aan uw werkgever. 3. Gebruiksgemak: U hoeft geen kabels bij u thuis of in uw wagen te bewaren. Het gebruiken van een laadstation verhoogt het gebruikensgemak aangezien u enkel de vaste kabel van het laadstation dient in te pluggen. Laden was nog nooit zo gemakkelijk.

De belangrijkste stappen zijn de volgende:

- Home check: Een professional neemt ofwel telefonisch contact met u op ofwel komt deze bij u langs om uw elektrische installatie (type aansluiting, beschikbaar vermogen, ...) te analyseren om te bekijken welke aanpassingen noodzakelijk zijn om een laadstation te kunnen installeren.

- Offerte: Op basis van de resultaten van de home check stuurt een van onze technische experts u een voorstel met het model en de configuratie van de laadstation die geschikt is voor uw behoeften inclusief de nooodzakelijk aanpassingen van uw elektrische installatie. 

- Installatie: De EDI-gecertifiëerde installateur neemt contact met u op om samen met u een geschikte datum te zoeken om het laadstation te installeren. 

- Activering: De activering van het laadpunt en de koppeling met de laadpas gebeurt op afstand, kort na de installatie na het invullen van het laadbeheer document.

- Technische keuring van de elektrische installatie: Een erkende certificatie-instelling komt de conformiteit van de elektrische installatie controleren (alleen het onderdeel van het oplaadstation) en geeft een keuringsrapport uit. Dit document is belangrijk voor uw verzekeringe om te bevestigen dat uw elektrische installatie voldoet aan het Algemeen Reglement voor Elektrische Installaties (AREI).

- Facturatie: EDI stuurt een factuur in overeenstemming met de ondertekende offerte.

De keuze van het laadstation zal vooral afhangen van de volgende elementen. In de eerste plaats het type van elektrisch voertuig (volledig elektrisch of plug-in hybride), de kenmerken van de batterij (capaciteit) en de ingebouwde lader (een- of driefasig en het vermogen). Ten tweede het type elektrische aansluiting (eenfasig, driefasig met nulleider of driefasig zonder nulleider) op de plaats waar de lader moet worden geïnstalleerd en het beschikbare vermogen. Tot slot kunnen, afhankelijk van de functionaliteiten die de klant nodig heeft, verschillende modellen of opties (split-billing, RFID-lezer,...) worden gekozen.

De lengte van de laadkabel is afhankelijk van de plaats waar uw oplaadpunt geïnstalleerd is en de afstand tot de laadaansluiting van de auto. Dit laatste punt varieert van merk tot merk en van model tot model. In het algemeen is een 5m kabel voldoende, maar een 8m kabel is ook beschikbaar. Deze kabel kan al dan niet permanent aan het laadpunt worden bevestigd.

Een laadstation is zeer eenvoudig in gebruik. Het enige wat u hoeft te doen is uw elektrische auto aan te sluiten op het laadstation met de laadkabel en eventueel uw laadstation te activeren met uw EDI-laadpas (via de RFID-lezer) om de laadsessie te starten. Zodra de batterij volledig is opgeladen, stopt de sessie automatisch en kan de kabel worden losgekoppeld van de auto en eventueel van het laadstation volgens de procedure die in de gebruikershandleiding wordt beschreven.

Ja, EDI-oplaadstations zijn compatibel met alle elektrische voertuigen die voldoen aan de Europese normen. EDI oplaadstations zijn standaard uitgerust met een Type 2 connector of stekker hetgeen Europese standaard is. 

Ja, EDI laadstations zijn ontworpen om binnen of buiten te worden geïnstalleerd.

Bij het opladen van een elektrische auto kan het vermogen dat via de lader wordt geleverd zeer hoog zijn en dit kan  tot oververhitting of zelfs brand leiden als de apparatuur niet goed beschermd is. Een lader die in een conventioneel stopcontact wordt gestoken, werkt alleen bij een gereduceerd vermogen (2,3 kW, 10A op 230 V). Pogingen om meer vermogen te gebruiken zullen leiden tot oververhitting, vooral bij de stekker, en het risico op brand wordt zeer reëel. De EDI laadstations zijn zo gedimensioneerd om veilig te werken vij deze hogere vermogens  (tot 7,4 kW in eenfasig en 22 kW in driefasig) en bovenal zijn ze voorzien van talrijke interne beveiligingen die een maximale veiligheid garanderen tegen elektrocutie, tegen schade aan het voertuig en tegen brand.

Een intelligent laadstation biedt geavanceerde functionaliteiten zoals een permanente verbinding met het online platform, een RFID-lezer voor authenticatie, de mogelijkheid om het vermogen van uw laadstation dynamisch aan te passen, ... Uw laadstation wordt  continu up-to-date en operationeel gehouden, in geval van problemen kan ons supportteam u in de meeste gevallen het probleem vanop afstand oplossing. Een intelligent laadstation maakt tevens de oplossing split-billing mogelijk.

De garantie dekt elk gebrek dat bestaat op het moment van levering van de laadstation en dat zich manifesteert binnen twee jaar na de installatie, alleen als het laadstation geïnstalleerd is door een erkende EDI-partner. Na afloop van de garantie geniet de koper ook de wettelijke garantie voor verborgen gebreken indien het verborgen gebrek bestond op het ogenblik van de levering en indien het verborgen gebrek het product ongeschikt maakt voor het gebruik waarvoor het bestemd is of het gebruik ervan aanzienlijk vermindert.

Om uw laadstation te bestellen kunt u contact met ons opnemen via onze website www.edi.be waar de verschillende contactmogelijkheden staan vermeld. Wij maken snel een prijsofferte voor de installatie van uw laadoplossing.

Tijdens de Home Check controleren we of uw installatie in staat is om het nodige vermogen te leveren voor uw laadstation. Aangezien het totale beschikbare vermogen van een elektrische installatie beperkt is, is het mogelijk dat uw laadstation een groot deel ervan in beslag neemt, waardoor er weinig reserve overblijft voor andere huishoudelijke verbruikers. Om te vermijden dat de hoofdstroomonderbreker uitvalt wanneer u uw auto oplaadt teglijkertijd met het gebruiken van andere belangrijke verbruikers (oven, wasmachine,...), kan er een gebruik gemaakt worden van dynamische load balancing. In de praktijk is dit een slimme meter die continu het totale verbruik meet en uw het vermogen van uw laadstation moduleert in functie van het overblijvend vermogen. Zo wordt het vermogen van uw laadstation automatisch verminderd wanneer andere verbruikers worden ingeschakeld, om te voorkomen dat het maximaal beschikbare vermogen van uw elektrische installatie wordt overschreden en de hoofdstroomonderbreker uitvalt.

RFID  (Radio Frequency IDentification) geeft aan waar u uw laadpas moet presenteren om het laadstation te activeren. 

 Ja natuurlijk, wij kunnen steeds de installatie van een laadstation verzorgn van A tot Z.

EDI laadstations zijn ontworpen om binnen of buiten te worden geïnstalleerd en zijn weerbestendig. Bovendien zorgt de toegang tot de kaart via de RFID-lezer ervoor dat uw laadstation niet zonder uw medeweten kan worden gebruikt wanneer deze toegankelijk is vanaf de openbare weg.  

 Een standaard installatie, inclusief een audit en keuring van uw elektrische installatie, kost ongeveer 920 euro inclusief btw (6%).

Als werknemer kunnen uw energiekosten voor het opladen van uw bedrijfswagen vergoed worden door de werkgever via de optie "Split-billing". U blijft uw rekening betalen aan uw energieleverancier thuis, en onze partner LMS maakt een factuur op voor uw werkgever en een creditnota voor de werknemer. De werkgever moet deze werkwijze dus vooraf goedkeuren. De door LMS georganiseerde terugbetaling duurt meestal tussen de 4 en 6 weken. Voor het opladen op openbare laadstations worden de kosten rechtstreeks aan uw werkegever gefactureerd.

Als werkgever en wagenparkbeheerder heeft u de mogelijkheid om de kosten voor het opladen van de voertuigen van uw werknemers te dekken via het "Split-billing"-mechanisme. U bepaalt een vast vergoedingsbedrag per kWh voor al uw medewerkers dat als basis zal dienen voor de berekening van het elektriciteitsverbruik van de voertuigen van uw medewerkers. Via het LMS-platform heeft u ook toegang tot het verbruik en de vergoedingen van al uw medewerkers.

Aangezien het totale beschikbare vermogen van een elektrische installatie beperkt is, is het mogelijk dat uw laadstation een groot deel ervan in beslag neemt, waardoor er weinig reserve overblijft voor andere huishoudelijke verbruikers. Om te vermijden dat de hoofdstroomonderbreker uitvalt wanneer u uw auto oplaadt teglijkertijd met het gebruiken van andere belangrijke verbruikers (oven, wasmachine,...), kan er een gebruik gemaakt worden van dynamische load balancing. In de praktijk is dit een slimme meter die continu het totale verbruik meet en uw het vermogen van uw laadstation moduleert in functie van het overblijvend vermogen. Zo wordt het vermogen van uw laadstation automatisch verminderd wanneer andere verbruikers worden ingeschakeld, om te voorkomen dat het maximaal beschikbare vermogen van uw elektrische installatie wordt overschreden en de hoofdstroomonderbreker uitvalt. Als er meerdere oplaadpunten op dezelfde locatie zijn geïnstalleerd (bijvoorbeeld in een parkeergarage), is het ook mogelijk om het totale beschikbare vermogen intelligent over deze oplaadpunten te verdelen volgens de behoeften van elk van deze oplaadpunten.

De steun voor de aankoop en het gebruik van een elektrische auto is afhankelijk van de voorwaarden die op regionaal en federaal niveau zijn vastgesteld. Het kan gaan om bonussen voor de aankoop van een elektrisch voertuig, verlaagde wegen- en verkeersbelastingen of fiscale aftrekbaarheid. Aangezien het wettelijk kader en de voorwaarden regelmatig veranderen, raden wij u aan om u te informeren bij uw concessie bij de aankoop van uw voertuig.

U kunt ons altijd bereiken op +32 2 260 26 60 tijdens werkdagen, van 8.00 uur tot 18.00 uur. Buiten deze periodes wordt u doorverwezen naar onze partner die u wel kan helpen, maar op een beperktere manier.

U kunt alle nuttige informatie vinden op onze website www.edi.be. Aarzel niet om ons te contacteren via het online formulier of per telefoon (+32 2 260 26 60) voor al uw vragen.

Split billing maakt het mogelijk om de elektriciteitsoplaadkosten gelinkt aan het opladen van de bedrijfswagen automatisch door te factureren aan uw werkgeever.

Een EDI laadstation (standaard model) is een elegante witte behuizing met de volgende afmetingen 370 mm (H) x 240 mm (B) x 130 mm (D). Het laadstation kan worden uitgerust met een laadcontactdoos als u uw eigen laadkabel wilt gebruiken of met een vaste kabel met een lengte van 5 of 8 meter, afhankelijk van uw behoeften. De intelligente modellen zijn ook uitgerust met een 3,5-inch kleurendisplay en een RFID-lezer voor authenticatie.