Hoe is het gesteld met de autonomie van elektrische auto’s in 2021?


De verkoop van hybride en elektrische auto’s zit in de lift en die stijgende lijn zal zich ongetwijfeld blijven doorzetten in de komende jaren. Steeds meer mensen ruilen hun auto met verbrandingsmotor in voor een elektrisch exemplaar. Die groei toont aan dat er steeds meer mogelijk is in de wereld van elektrische en plug-in hybride voertuigen. Natuurlijk is het belangrijk voor potentiële eigenaars om op voorhand te weten hoeveel kilometer een elektrische wagen kan afleggen voordat hij terug opgeladen moet worden. Hoe is het nu gesteld met de autonomie van elektrische wagens in 2021? Welke elementen hebben een invloed op het verbruik? En wat kan je doen als bestuurder om je autonomie zo hoog mogelijk te houden?


Hoe groter de batterij, hoe groter de autonomie van een elektrische auto

Je kan de batterij van een elektrische wagen makkelijk vergelijken met de brandstoftank van een gewone wagen. Hoe meer capaciteit de batterij heeft, hoe meer autonomie mogelijk is. Batterijen van elektrische auto’s bestaan in verschillende groottes, wat bepaald wordt door het aantal kilowattuur. Het aantal kilowattuur (kWh) is de batterijcapaciteit, vergelijkbaar met de liters benzine of diesel in een brandstoftank. Kilowatt (kW) is het vermogen van de motor zelf ofwel van het laadstation en de lader. Omwille van verschillende factoren schommelt het gemiddeld verbruik van een elektrische wagen echter meer dan bij een wagen op brandstof.

Er zijn drie categorieën van grootordes. Kleinere elektrische stadsauto’s hebben meestal een batterij met een capaciteit van rond de 40 kWh. Daarnaast is er ook de middencategorie, grotere wagens met batterijen tussen de 50 en 80 kWh. Als laatste zijn er nog de grootste batterijen. Die hebben een capaciteit van tussen de 80 en 100 kWh.


Gemiddeld verbruik elektrische auto

Hoeveel kilometer kan je effectief afleggen met een elektrische auto? Net zoals bij een brandstoftank is er een gemiddeld aantal liter verbruik per 100 kilometer. Bij een batterij geldt ongeveer hetzelfde principe, enkel de units zijn anders. Het gemiddelde verbruik van een elektrische wagen is ongeveer 20 kWh per 100 kilometer. Dat getal ligt niet vast, er zijn namelijk een aantal factoren die een invloed hebben op het verbruik van een elektrische auto.

Het energiebeheer van de motor
Een eerste factor die een invloed heeft op het rijbereik is de motor. De ene motor verbruikt nu eenmaal meer dan de andere. Sommige merken hebben meer ervaring op vlak van elektrische wagens en hebben zo geleerd om hun motors steeds efficiënter te doen omspringen met de energie van de batterij. Dit is bovendien ook gelinkt aan de software in de elektrische wagen. Die software wordt alsmaar belangrijker en bepalender voor het energiebeheer van de motor en dus de autonomie.

Het gewicht
Hoe zwaarder het voertuig, hoe meer energie er nodig is. Echter, de energieconcentratie wordt steeds beter, wat betekent dat meer energie in dezelfde batterij past waardoor het totale gewicht daalt. Denk maar aan de batterij van je laptop: vroeger had iedereen een zware laptop met een dikke batterij die een paar uren meeging. Nu zijn de batterijen veel dunner en toch hoef je minder vaak op te laden.

De luchtweerstand
Ook de aerodynamica van een auto heeft een grote invloed op het verbruik. Hoe minder luchtweerstand, hoe lager het verbruik. Dat is de reden waarom elektrische voertuigen meestal een scherpe lijn hebben en soms ook lager op de wielbasis staan. Sommige modellen hebben daarom ook camera’s in plaats van zijspiegels. Snelheid heeft eveneens een invloed op de luchtweerstand. Hoe sneller je rijdt, hoe meer lucht de wagen moet verplaatsen en hoe groter daarom het verbruik zal zijn.

Het rijgedrag
Een sportief en dynamisch rijgedrag vreet ook aan de batterij. Vaak acceleren bij een groen licht en niet anticiperen bij het remmen duwen het verbruik de hoogte in. Bij een soepel en defensief rijgedrag kan er veel meer uit de batterij van een elektrische wagen gehaald worden. Hoe meer dezelfde snelheid aangehouden wordt, bijvoorbeeld een constante 120 km/u op de autosnelweg, hoe lager het verbruik.

De banden
Daarnaast speelt de oppervlakte van het wegdek een belangrijke rol in de autonomie van een elektrische auto. Je kan het vergelijken met het verschil tussen een mountainbike en een koersfiets; hoe dikker je banden zijn, hoe meer energie je moet leveren. Dat is ook zo bij een elektrische wagen. Hoe dikker de banden zijn, hoe meer wrijving, dus hoe meer energie de batterij moet afgeven. Met winterbanden vraag je dus sowieso meer van je batterij, omdat het rubber soepeler is en er dus meer wrijving is met het wegdek.

Weersomstandigheden
Tot slot hebben de weersomstandigheden een heel grote impact. In de winter verbruik je veel meer dan in de zomer. Dat komt omdat het temperatuurcomfort van de batterij tussen 10 en 25 graden Celsius ligt. Een zonnige, warme dag is perfect; er is geen wind, goede visibiliteit en het regent niet. Wanneer de batterij op een goede temperatuur start, is het verbruik onmiddellijk op een ideaal niveau. Bij vriestemperaturen of felle regen moet je je ruitenwissers gebruiken en de verwarming aanzetten. Het wegdek is dan ook niet ideaal en dan verbruik je gemakkelijk tot 30% meer.

Thuis laden of publieke laadstations?

Naast de kostprijs en autonomie van een elektrische auto is er nog een belangrijke factor die de aankoop bepaalt: Waar kan en hoe lang moet ik laden? Als je op vijf minuten je auto volledig kan opladen, wat waarschijnlijk mogelijk wordt in de toekomst, haal je veel meer uit jouw elektrische auto. Wanneer je twee uur moet wachten tot de batterij volgeladen is en je vaak lange afstanden aflegt, is het mogelijk interessant om op zoek te gaan naar een wagen met meer autonomie. Voor korte tot middellange ritten waarbij je op het einde van de dag opnieuw thuis kan opladen is een grote autonomie niet per se noodzakelijk. Bij de keuze voor een elektrische auto en de bijbehorende grootte van de batterij is het dus van belang om die af te stemmen op jouw behoeftes.

Thuisladen van de elektrische auto is dan natuurlijk een element om rekening mee te houden. Heel wat mensen beschikken over een eigen parkeerplaats en kunnen eenvoudig thuis laden. Dat is ook de meest comfortabele optie, want zo kan je elke ochtend met een volle lading vertrekken. Je hoeft nooit meer langs het tankstation te gaan en je hebt maar tien seconden nodig om je wagen in en uit te pluggen. Steeds vaker zijn ook op of in de omgeving van het werk laadstations te vinden. Bovendien zijn er een heleboel publieke laadpalen om op terug te vallen en dat aantal neemt al bijna elke dag toe. Die laadstations die toegankelijk zijn voor het grote publiek zijn dikwijls uitgerust met snelladers met een vermogen van 50 kW tot soms 100 kWh of zelfs 150 kWh, waarmee je na een paar minuten al voldoende energie hebt bijgeladen om tot je bestemming te geraken. Je hoeft niet altijd volledig vol te laden, bijladen is vaak voldoende om je eindpunt te kunnen bereiken.


Wat met de toekomst?

 Oud-CEO van Audi, Bram Schot, voorspelt dat het aantal mogelijkheden om de elektrische wagens thuis, op het werk, in het straatbeeld en onderweg op te laden de komende jaren sterk zal toenemen. Vandaag zijn er ongeveer 10.000 publieke laadstations in België en 200.000 in Europa. Tegen 2030 moeten dat er in België tussen de 100.000 en 150.000 zijn. In steden worden daar momenteel al voorbereidingen voor getroffen. Daarnaast geldt voor residentieel vastgoed dat, wanneer de woning over twee of meer parkeerplaatsen beschikt, er een laadpaal per parkeerplaats moet worden voorzien, of op zijn minst de nodige bekabeling voor de installatie van een laadpaal. Bij niet-residentiële gebouwen met tien parkeerplaatsen moeten er minstens twee laadpalen zijn. Dat zal ervoor zorgen dat stedelingen in hun eigen stad vlot een laadstation in de buurt zullen hebben.


Daarbovenop zal binnen tien jaar de technologie waarschijnlijk zo geavanceerd zijn dat de batterijen over meer capaciteit beschikken en lichter en sneller op te laden zijn. Stap voor stap stijgt de interesse voor elektrische auto’s, waardoor de omgeving zich nog sneller zal aanpassen aan de realiteit van een elektrische toekomst. Hoewel grote veranderingen zich niet van de ene op de andere dag voltrekken, ziet de toekomst er absoluut rooskleurig uit.

Tips voor mensen met een elektrische auto

Eenmaal de keuze voor een elektrische auto gemaakt is, bestaan er enkele handige tips om de autonomie ervan zo goed mogelijk te benutten.

Pas je rijgedrag aan

Rij op een soepele en defensieve manier als je ver wil rijden. Als je op een easy going manier rijdt, haal je meer uit de autonomie van je elektrische wagen. Wanneer je daarentegen op een sportieve manier rijdt, vraag je continu het meeste van de batterij wat negatief uitdraait voor je verbruik. Want hoe meer je het gewicht van de wagen laat voelen, hoe meer je verbruikt. Het is echter wel perfect mogelijk om sportief te rijden met een elektrische wagen als je dat wenst. Ook vraagt het bijvoorbeeld meer energie om bergop te rijden. Bergaf is er de omgekeerde situatie: dan laad je zelfs bij door de remrecuperatie waarmee je energie recupereert. De totale autonomie van een elektrische auto hangt met andere woorden af van de situatie, maar je rijgedrag heeft eveneens een grote invloed. Kortom, pas je rijgedrag aan aan je behoeftes.


Houd rekening met de weersomstandigheden

Is het erg koud buiten? Plug dan de elektrische auto in bij een laadstation en programmeer het voertuig om voor te verwarmen wanneer het verbonden is. Op die manier verbruikt de auto energie van het net en niet rechtstreeks van de batterij. Zo kan de elektrische auto bij vertrek starten op een ideale temperatuur en is het totale verbruik van de rit minder groot. Dat is vergelijkbaar voor een voertuig met een verbrandingsmotor: Wanneer alles bevroren is en de verwarming onmiddellijk wordt aangezet, heeft de auto vaak moeilijkheden om te starten. Dat is voor elektrische auto’s zelden een probleem, alleen vraagt het meer energie wanneer de wagen niet was ingestoken in een laadstation.


Wissel op tijd je banden

Winterbanden verbruiken meer dan zomerbanden. Dat geldt voor elektrische auto’s net zozeer als voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Zomerbanden zijn namelijk harder en hebben minder wrijving, waardoor ze minder energie, diesel of benzine verbruiken. Het is daarom belangrijk om steeds aangepaste banden te hebben afhankelijk van de situatie.



Conclusie: meerdere factoren beïnvloeden de autonomie van een elektrische auto

Elektrische auto’s kennen vandaag reeds een hogere autonomie dan enkele jaren geleden en die positieve evolutie zal zich in de toekomst enkel voortzetten. Hoe snel en hoe veel de autonomie nog zal toenemen, is onder andere afhankelijk van het koopgedrag van de bevolking, maar ook van de technische vooruitgang.

Hoewel in de tussentijd hybride en elektrische auto’s steeds autonomer worden, is niet alleen autonomie van belang. Ook laadmogelijkheden spelen een significante rol. Thuis of op het werk laden, is vaak handiger dan een publiek laadstation op te zoeken. Behoort een laadpaal thuis installeren om een of andere reden niet tot de mogelijkheden? Geen probleem. Het aantal publieke laadstations blijft altijd maar groeien.

Electric by D’Ieteren (EDI) stelt zo ook een compleet ecosysteem van laadoplossingen ter beschikking, voor hybride en elektrische auto’s. Hieronder vallen zowel laadpalen die thuis of op het werk geïnstalleerd kunnen worden, maar ook laadpassen die toegang geven tot een van de grootste netwerken van oplaadpunten in Europa.


EDI zorgt voor de complete ondersteuning van a tot z bij de installatie van een laadpaal. Dankzij de handige EDI Charging app heb je meteen een overzicht op je verbruik en de oplaadstatus van je wagen. Wil je meer weten? Neem dan een kijkje op de FAQ-pagina van EDI.

La vérité sur l’autonomie des voitures électriques en 2021