Ontdek de EDI laadpas voor laadstations in België en het buitenland

Maak kennis met de mogelijkheden van de EDI laadpas, een gratis en veilige manier om in binnen- en buitenland gebruik te maken van ruim 245.000 laadstations

Eigenaars van elektrische voertuigen die de stap naar eigen laadinfrastructuur hebben gezet, doen er goed aan om de mogelijkheden van de EDI laadpas te bekijken. De EDI laadpas is een kaart waarmee een laadstation of laadpaal bediend en betaald wordt, net als een klassieke tankkaart. Met de EDI laadpas kan je gebruikmaken van maar liefst 245.000 laadstations in binnen- en buitenland. Ook voor fleetbeheerders biedt een laadpas gebruiksvriendelijke en overzichtelijke functies om de facturatie van laadbeurten van elektrische voertuigen af te handelen. Zo worden laadstations voor eigenaars van een elektrische wagen nog toegankelijker. In deze blog zetten we alle voordelen en eigenschappen van de EDI laadpas voor jou op een rijtje.

Hoe werkt de EDI laadpas?

Net als een klassieke tankkaart maakt de EDI laadpas het mogelijk om een laadstation te bedienen en de laadbeurt automatisch te factureren. De EDI laadpas geeft namelijk toegang tot 99% van de 10.000 Belgische publieke laadstations. De locaties van deze laadstations is raadpleegbaar via de EDI Charging app. Op die manier ben je als eigenaar van elektrisch voertuigen niet langer beperkt tot je eigen persoonlijke laadstation, wat voor veel flexibiliteit en vrijheid zorgt. Want hoewel de autonomie van elektrische auto’s steeds verbetert, wil niemand onverwachts geconfronteerd worden met een platte batterij. Bovendien kunnen eigenaars van een EDI laadpas 24/7 terecht bij de hulpdienst van EDI voor ondersteuning en vragen.

Naast een betaalmiddel is de EDI laadpas een beveiliging voor wie thuis een laadstation plaatst. Elke laadkaart heeft namelijk een unieke nummer en is gelinkt aan een persoonlijk EDI profiel. De laadkaart wordt daardoor een sleutel voor je eigen laadinfrastructuur wanneer deze op een publiek toegankelijke plaats staat, zoals een oprit of carport of voor wie in een appartementsgebouw woont en geïnvesteerd heeft in laadinfrastructuur in een gedeelde garage of op straat. De laadpas werkt contactloos en is beveiligd met RFID-versleuteling. 

Hoe verkrijg ik een EDI laadpas?

De laadpas kan door iedereen aangevraagd worden via de website van EDI, ongeacht of je als bedrijf of particulier over eigen laadinfrastructuur beschikt. Een kaart aanvragen is gratis. Via de website wordt een account aangemaakt waarbij je bankrekening gelinkt wordt aan de EDI laadpas. De kostprijs van de gemaakte laadbeurten wordt maandelijks afgehandeld via domiciliëring, net als bij een klassieke tankkaart. Alle laadsessies die worden uitgevoerd met de EDI-laadkaart kunnen geraadpleegd worden via de EDI Charging-app. Zo krijg je ook inzichten in eigen verbruik en data. Dit is bijzonder interessant voor fleet managers, die hiermee toegang krijgen tot de laadgegevens van werknemers. Op deze manier kunnen uitschieters of verdachte laadbeurten opgespoord worden.

Wie wil, kan de roamingfunctie van de laadpas activeren om toegang te krijgen tot 245.000 laadstations verspreid over heel Europa. Roaming activeren kan via de website van EDI. In het menu ‘Gegevens’ en tabblad ‘Kaarten’ klik je vervolgens op de knop ‘Kaart toevoegen’. Vervolgens voer je het kaartnummer in en activeer je roaming indien je via de kaart toegang wilt krijgen tot 245.000 Europese openbare laadstations. Het is belangrijk dat je deze activatie enkele dagen voor een buitenlands verblijf doorvoert, aangezien de activatie op het netwerk tot 48 uur kan duren.

Wat kost het laden van een elektrische wagen aan een laadstation met de EDI laadpas?

De kostprijs van een laadbeurt is steeds afhankelijk van de provider, ook in het buitenland. Dat is iets waar bestuurders van een elektrisch voertuig steeds in acht moeten nemen wanneer ze gebruik maken van een laadstation. Gelukkig zijn aanbieders van laadinfrastructuur verplicht om de kostprijs van een laadbeurt bekend te maken. Via de EDI Charging app kan de prijs van een laadsessie steeds eenvoudig geraadpleegd worden. Er zijn verschillende elementen die de prijs van een laadsessie beïnvloeden. De prijs per kWh of uurprijs is de gebruikelijkste, maar providers kunnen ook een forfaitair startbedrag voor een laadbeurt aanrekenen. Daarnaast bestaat ook de idle fee, die wordt aangerekend wanneer elektrische voertuigen na een laadbeurt het laadstation bezet houden. Deze vergoeding wordt doorgaans aangerekend aan laadstations waar een grote vraag is naar laadinfrastructuur.

Zelf provider worden?

Wie beschikt over een eigen geconnecteerd intelligent laadstation, kan dit beschikbaar maken voor gebruikers van de EDI laadpas of zelfs van andere providers. Op die manier word je zelf provider en kan je zelf een publiek tarief instellen. Dat maakt het mogelijk om geld te verdienen aan de laadinfrastructuur. Vooral zelfstandigen die genieten van voordelige elektriciteitstarieven of eigenaars van zonnepanelen kunnen hier munt uit slaan. Om provider te worden, is een abonnement vereist om het laadstation aan te sluiten op het EDI-beheerplatform en publiek te zetten. Dit platform maakt het mogelijk om de werking van de laadinfrastructuur te controleren, software-updates te maken en facturatie uit te voeren in geval van split billing. Voor privépersonen of professionals die hun laadstations in semi-publieke of publieke modus willen plaatsen, is een specifiek abonnement essentieel om toegang door derden toe te staan en om transacties te factureren.

Welke extra mogelijkheden biedt de EDI laadpas?

Een groot voordeel van de EDI laadpas is de optie om met split billing te werken. Daarbij wordt de verrekening van laadkosten automatisch verrekend aan de werkgever, een eigen firma of persoonlijk gebruik. Dat kan enerzijds doordat de laadpas een unieke code heeft en gelinkt is aan een bankrekening, en anderzijds dankzij de ingebouwde energiemeter voor verrekening van het stroomverbruik waarover elk geconnecteerd laadstation van EDI beschikt. Op deze manier kunnen de kosten voor laadtransacties gescheiden worden van de kosten van het huishoudelijk energieverbruik en aangerekend worden aan de werkgever. Indien uw werkgever de stijgende energiekosten van uw elektrische wagen compenseert, registreert het EDI-laadstation de kosten van uw elektriciteitsverbruik. EDI factureert vervolgens de transacties aan uw werkgever betaalt deze maandelijks automatisch terug. Om de split-billing dienst te activeren, dient u uw intelligente laadstation te registreren. De kost voor split-billing is €5 per maand, exclusief btw voor een privaat laadstation en die abonnementskost kan ook doorgefactureerd worden aan uw werkgever of eigen firma.

Is de EDI laadpas de beste optie voor mij?

Hopelijk ben je door deze blog volledig op de hoogte van de werking en voordelen van de EDI laadpas. De laagdrempeligheid, gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van de kaart maken het een ideale optie voor bestuurders van elektrische voertuigen die af en toe gebruik willen maken van publieke laadinfrastructuur. Met de EDI-laadpassen krijgt u gratis toegang tot een van de grootste laadpuntennetwerken in Europa. U betaalt enkel de laadbeurten. De prijzen van de laadbeurten worden door de Charge Point Operator (CPO) bepaald. EDI voegt daar slechts een kleine administratieve kost aan toe voor de dienstverlening. Er zijn dus geen abonnementskosten.

Bij de keuze van een laadkaart is het echter belangrijk om rekening te houden met de eigen behoeftes. Indien je op regelmatige basis gebruik maakt van publieke laadinfrastructuur, kan het interessanter zijn om een extra laadkaart te hebben die volgens een betalende formule werkt. Uiteraard helpen we je graag met het maken van de juiste keuze. Je kan zelf een laadpas aanvragen via onze website. Voor meer informatie over de EDI laadpas kan je terecht op de FAQ-pagina van EDI.


EDI (Electric by D'Ieteren), marktleider elektrisch opladen in België
PERSBERICHT