Elke week 100 laadstationen!


EDI (Electric by D’Ieteren) rekent op een voortzetting van zijn groei in 2021 en beoogt zo’n 100 laadpalen per week te installeren om in 2021 tot 5.600 oplaadpunten te komen.

Tussen 2019 en 2020 is de verkoop bij EDI verviervoudigd van 435 naar 1.805 oplaadpunten. Ook al blijft de economische context complex, de stijgende verkoop van hybride en elektrische modellen zet zich voort en duwt ook de vraag naar oplaadoplossingen de hoogte in. EDI is gespecialiseerd in het plaatsen van laadpalen op het werk en thuis, die gemiddeld 80% van de elektriciteit voor voertuigen met een batterij aanleveren. Op het Belgische grondgebied werken de merken Audi, VW, Porsche, ŠKODA, SEAT en CUPRA met EDI samen om aan hun klanten totaaloplossingen te kunnen aanbieden voor hun elektrische gamma.

Dit succes is in het bijzonder te verklaren door de wens van klanten om een beroep te kunnen doen op een totaalservice die gaat van een audit bij aanvang, over de installatie tot de dienst naverkoop. Hierbij inbegrepen is ook de toegang tot een van de meest uitgebreide openbare laadpalennetwerken in Europa van meer dan 170.000 oplaadpunten evenals de toegang tot zijn online platform. 99% van de openbare oplaadstations in België zijn compatibel met de EDI-kaart en de compatibiliteit bedraagt meer dan 80% op Europees niveau. Tegenover een tiental medewerkers in 2019 telt het team van EDI vandaag zo’n vijftig personen waarvan ongeveer tien ingenieurs en een twintigtal technici die gespecialiseerd zijn in de installatie van laadpalen.


Bedrijven zijn in het bijzonder geïnteresseerd in aangepaste oplossingen zoals ‘split billing’ (opgesplitste facturatie). Deze zorgen ervoor dat gebruikers van een bedrijfswagen, elektrisch of hybride, automatisch hun verbruikte elektriciteit krijgen terugbetaald wanneer er bijvoorbeeld thuis wordt opgeladen.

Het ingenieursconsultingbedrijf Sweco, de fabriek van Audi Brussels in Vorst, het training center van Club Anderlecht, meerdere politiezones en talrijke andere professionele klanten en concessiehouders hebben hun uitrusting van laadpalen voor elektrische voertuigen aan EDI toevertrouwd.

Wat de technologische ontwikkeling betreft ziet EDI een opportuniteit in de komst van nieuwe reglementeringen zoals het capaciteitstarief in Vlaanderen in 2022. Dit zal de markt van de intelligente en geconnecteerde laadpalen gunstig beïnvloeden aangezien ze in staat zijn de oplaadsnelheid te moduleren in functie van het elektriciteitsverbruik van het gebouw om te allen tijde onder een bepaalde drempel te blijven. Op termijn zal het moduleren van de oplaadsnelheid toelaten om een overschot van hernieuwbare energie doeltreffend te absorberen op het ene moment en een tekort op andere.


Jean-Marc Ponteville


1 juli 2023: Nieuw fiscaal kader voor bedrijfswagens